Prawa do wizerunku jako bardzo ważny aspekt modelingu
Agencje modeli i modelek są bardzo częstym tematem rozmów osób zainteresowanych modelingiem. Niewielu jednak zwraca uwagę na prawne i etyczne aspekty modelingu. Zależy nam by zaistnieć w świecie mody, niekoniecznie jednak wiemy jak zadbać o swoje prawa i uchronić się przed pułapkami. Zacznijmy od wytłumaczenia czym tak naprawdę jest agencja modelingowa.
Jak inni to widzą?
Stereotypowo agencja modelek i modeli to miejsce, które zrzesza ludzi związanych z branżą. Pomaga w wykreowaniu wizerunku i dzięki swoim kontraktom wynajmuje modeli i modelki do pokazów mody, sesji zdjęciowych, planów reklamowych oraz innych działań związanych z rynkiem mody.
Jak widzą to zainteresowani wstąpieniem do agencji?
Wielu kocha świat mody, a chyba każdy słyszał o spektakularnych karierach modelek. W imię powiedzenia „Sky is the limit” część z nas próbuje swoich sił w modelingu. Agencja modelek i modeli to miejsce, w którym możemy spotkać ludzi o podobnych aspiracjach i zainteresowaniach. Agencja pomaga wyszukiwać zlecenia i intratne kontrakty. Scena modelingu ma bardzo atrakcyjną otoczkę, skupia pięknych ludzi, co w znacznym stopniu przyciąga do uczestnictwa w świecie fashion.
Jak jest naprawdę?
Modeling może być oczywiście wspaniałą przygodą. Świat mody otwiera się na różne typy urody. Ostatnimi czasy możemy też obserwować modelki i modeli w bardzo różnym przedziale wiekowym. Warto jednak pamiętać, że agencja to nie tylko mityczne miejsce, dzięki któremu możemy zostać słynni. To przede wszystkim organizacja mająca na celu dbać o prawa swoich pracowników, czyli w tym przypadku modelek i modeli. Poza wymienionymi przez nas w poprzednich tekstach obowiązkami modelek i modeli wobec agencji, warto zwrócić uwagę, że agencja zabezpiecza umowami prawa do wizerunku, oraz chroni przed nieetycznymi i nieprofesjonalnymi zleceniami.
Prawa do wizerunku
Każdy klient Unique Agency określa czas i pola wykorzystania wizerunku modelek i modeli. Zanim dojdzie do podpisania umowy z agencją, a pośrednio z osobami pracującymi swoim wizerunkiem, klient zobowiązany jest do określenia miejsc, w których będzie się pojawiał wizerunek modeli i modelek, oraz czasu, na który będą udzielane prawa. Ponadto ustalane są terytoria, czyli konkretne kraje lub kontynenty, na których będą używane materiały z podobizną modeli i modelek.
Jak nie wpaść w pułapkę
Najlepszym sposobem by uchronić się przed nadużywaniem wizerunku jest związanie się umową z agencją. Prawnicy współpracujący z Unique Agency dbają o rzetelne przygotowanie umów z klientami. Dzięki temu negocjacje i strona prawna jest zabezpieczona przez wykwalifikowanych specjalistów. Oczywiście kluczowe decyzje zależą od samego modela, który osobiście wyraża zgodę na wynegocjowane warunki zanim podpisze umowę na współpracę z klientem.
Część modeli stara się pracować na własną rękę w tak zwanym modelu freelancerskim. Zwykle trudniej jest samemu negocjować umowy. Agencja jest dla klienta poważniejszym partnerem.
Pułapki bez agencji
Poza wieloma uczciwymi i rzetelnymi klientami, zdarzają się też tacy, którzy próbują praktyk nieetycznych. Spora grupa klientów próbuje zapłacić mało, a w zamian dostać np. wszelkie możliwe prawa do wizerunku, najlepiej na czas nieokreślony. Pojedynczy model staje zwykle w trudnej pozycji negocjacyjnej, często nieświadomie decyduje się na warunki, które mogą go wykluczyć z podobnych zleceń na wiele lat, bądź nawet na zawsze.
Niestety zdarzają się też klienci, którzy przy okazji zleceń próbują doprowadzać do innych nadużyć, czasem wręcz zakazanych. Umowy agencyjne wykluczają podobne działania, a modele mają prawo, a nawet obowiązek się nie godzić na działania nieokreślone w umowie.
Wykluczenie z branży
Aktualnie firmy działające w konkretnych branżach mają politykę by nie zatrudniać twarzy, które brały udział w sesjach konkurencyjnych marek. Czyli jeśli na przykład, dany model brał udział w sesji dla sklepu z butami sportowymi danej marki, z dużym prawdopodobieństwem nie będzie już brany pod uwagę przez firmy działające w tej samej branży przynajmniej przez jakiś czas. Dlatego tak ważne jest by umowy były negocjowane twardo, a gaże nie mogły być zaniżane.
Czas trwania umowy
Powyżej napisaliśmy o praktykach niektórych klientów, wśród których panuje przekonanie, że najlepiej jest związać się umową z modelem na czas nieokreślony, czyli na zawsze. Warto się jednak zastanowić, czy gaża jest adekwatna do czasu publikacji materiałów ze swoją podobizną. Unique Agency podpisuje tylko umowy czasowe, trwające maksymalnie do pięciu lat. Modeling to niekoniecznie zawód na całe życie. Wielu młodych ludzi może traktować go jako przygodę i łączyć np. ze studiami. Nie ma oczywiście przeciwskazań by pozostać w świecie mody na całe życie, ale niewielu ma tyle szczęścia. Gdy dochodzi do zmiany zawodu na niezwiązany z rynkiem fashion lub branżą rozrywkową, nie zawsze w dobrym tonie jest występować na billboardach. Staramy się zabezpieczać naszych współpracowników także przed takimi sytuacjami.
Nie warto się napalać
Prawa do wizerunku to bardzo ważny element umowy. Warto zadbać, żeby przez nieuwagę nie zostać wykorzystanym. Czasem stosunkowo wysoka kwota, która jest nam oferowana może nie być aż tak atrakcyjną biorąc pod uwagę zakres praw do wizerunku. Agencja Unique dba o utrzymywanie cen rynkowych, a także zapewnia transparentność podpisywanych dokumentów. Pamiętajmy, że każdy dokument należy przeczytać dokładnie przed podpisaniem (dużo kruczków jest w małym druczku:)
Zapraszamy do współpracy
photography: Aga Bryzek / UNIQUE AGENCY
model: TOBI / UNIQUE AGENCY